वरिष्ठ साहित्यकार गोविन्दबहादुर मल्ल
गोठालेको ८९ वर्षको
उमेरमा निधन
भएको थियो ।
हिमालयन नर्सिङ होममा उपचार
हुँदाहुँदै उनको मृत्यु
भएको थियो ।
राणा शासनका बेला
प्रजा परिषद्को पर्चा
समेत छरेर आन्दोलनमा
उत्रिएका गोविन्द सरकारी चेपुवाबाट
बच्न नाम परिवर्तन
गरी गोठाले बनेका
थिए।
‘त्यसको
भाले’ कथाबाट मेरो
साहित्यारम्भ भएको हो
। त्यही कथाले
नै मलाई आजको
यो ‘गोठाले’ बनायो
। त्यो शारदा
मासिकमा छापिने सुरसारमा थियो
। प्रेसमा त्यसको
‘कम्पोज’ पनि भइसकेको
थियो । यो
प्रसङ्ग विसं १९९७
को हो ।
ठीक त्यसैबेला मलाई
पक्रेर लगियो । त्यस
समय प्रजा परिषदले
पर्चा छरेको थियो
। मैले पनि
पर्चा छरेँ ।
र, मलाई समातेर
लगियो । त्यस
समय भवानी भिक्षुले
शारदा हेर्नुहुन्थ्यो ।
उहाँले आशङ्का गर्नु भयो,
“मेरो नाममै कथा
छापियो भने म
सरकारी चेपारोमा त पर्छु
पर्छु, स्वयम् शारदा पनि
पर्न सक्छ ।”
तर, उहाँसँग त्यो
कथा नछाप्नुको विकल्प
पनि थिएन ।
त्यसैले भिक्षुले मेरो कथा
पनि छापिने, शारदा
को प्रकाशन पनि
बच्ने नयाँ जुक्ति
निकाल्नुभयो । फलतः
उहाँले मेरो साहित्यिक
न्वारान गरेर मलाई
‘गोठाले’ बनाइदिनु भयो।
यद्यपि,
मैले त्यस कथामा
आफ्नो वास्तविक नाम
गोविन्दबहादुर मल्ल नै
लेखेको थिएँ ।
मलाई गोविन्दबहादुरबाट ‘गोठाले’
बनाउनुका पछाडि पनि भिक्षुको
आफ्नै तर्क थियो
। गोविन्द भनेको
कृष्ण अर्थात् गोठालो
। यसरी म
गोविन्दबाट ‘गोठाले’ हुनपुगेँ ।
पछि गोविन्द ‘गोठाले’
लेख्न थालेँ ।
त्यहाँदेखि आजको कालखण्डबीचका
६७ हिउँद र
वर्षहरू मैले निरन्तर
नेपाली साहित्यको सेवामा बिताएँ
। साहित्यको गोठालो
गर्न सकेँ या
सकिनँ, त्योचाहिँ पाठकको मूल्याङ्कनमा
छाड्न चाहन्छु ।
त्यसबेलाका
राणा प्रशासकहरूले करबि
एक महिना मलाई
सिंहदरबारमा तारखिमा झुलाए र
खुब केरकार गरे
। तर, कतैबाट
मलाई दोषी सावित
गर्न सकेनन् ।
आखिरमा मलाई तारिखमुक्त
गर्न उनीहरू बाध्य
भए । म त्यसबेला १८ वर्षको
थिएँ, असल-खराब
छुट्याउने भइसकेको थिएँ ।
मलाई साहित्यमा लाग्न आममानिसहरूलाई
भन्दा सजिलो थियो
। मेरा पिताजी
ऋद्धिबहादुर मल्ल स्वयम्
साहित्यप्रति ठूलो चाख
र लगाव भएको
व्यक्ति हुनुहुन्थ्यो । उहाँले
यही रुचिले राणा
सरकारसँग स्वीकृति मागेर शारदा
को प्रकाशन थाल्नुभएको
थियो । त्यस
सङ्कुचित र राणाहरूको
एकमना जहानियाँ शासनमा
पत्रिका निकाल्ने स्वीकृति पाउनु
चानचुने कुरा थिएन
। पिताजीले बकाइदा
श्री ३ समक्ष
‘पत्रिका निकाल्न पाऊँ’ भनेर
विन्तीपत्र हाल्नुभएको थियो ।
र, श्री ३
ले पनि ‘पत्रिका
निकाल्नू’ भन्ने हुकुमप्रमाङ्गी गरेकाले
शारदा प्रकाशित हुनसकेको
हो ।
पिताजी शारदा सँग गाँसिनुभएकाले
त्यसबेला हामीकहाँ प्रसिद्ध साहित्यिक
हस्तीहरूको बाक्लै आवतजावत हुन्थ्यो
। यसबाहेक त्यसबेला
साहित्यकारहरूको जमघट हुने
थलोको अभाव पनि
थियो । आज
जस्तो गोष्ठी र
समारोह भन्ने नै कहाँ
हुन्थ्यो र त्यतिखेर
! काठमाडौँ स्वयम् एउटा दुर्गम
गाउँ जस्तो थियो
। आज जस्तो
पत्रपत्रिकाहरूको घुइँचो त त्यसबेला
कल्पनासम्म पनि हुँदैनथ्यो
।
देवकोटाले
मुनामदन बाहेक मेरा सारा
कृति जलाइदिए हुन्छ
भन्नुभएको थियो ।
तर, म मुनामदन
भन्दा पनि उहाँको
‘पागल’ कवितालाई उच्चकोटिको ठान्छु
। उहाँको आत्मदेखि
नै निःसृत भएको
कविता हो यो
। यो नेपाली
साहित्यमध्येकै महान् रचना हो
भन्ने मलाई लाग्छ
। यो धेरैमाथिको
कविता हो ।
यस कवितामा देवकोटाले
आफ्नो जीवनलाई नै
अभिव्यक्त गर्नुभएको छ । यो कविता
पनि मैले पिताजीको
काखमै बसेर पहिलोपल्ट
देवकोटाको मुखबाटै सुन्ने सौभाग्य
पाएको छु ।
उहाँलाई आफ्नै केही समकालीनहरूले
पागल भनेको जोसमा
देवकोटाले यो कालजयी
कविता सिर्जना गर्नुभएको
हो ।
तर, मैले कुनै
कृति जोसमा लेखिनँ
। म ढिलो
र सोचेर लेख्ने
मानिस । हतारमा
कहिल्यै कुनै सिर्जना
गरनिँ । मेरा
कथा, उपन्यास, नाटकहरूमा
आफूले त्यसबेला भोगेको
समाज र परििस्थतिलाई
मैले इमानदारीपूर्वक उतार्ने
कोसिस गरेको छु
। यसमा ‘गोठाले’
आफू कति र
कुन रूपमा अभिव्यक्त
भयो, म भन्न
सक्तिनँ र त्यसलाई
खासै महत्त्व पनि
दिन्नँ ।
मुनामदन
को कुरा देवकोटाले
पनि यो कुनै
मुडमा भन्नुभएको हुनसक्छ
। उहाँ बढो
मुडी मान्छे हुनुहुन्थ्यो
। मलाई आफ्ना
हरेक कृतिहरू त्यतिकै
पि्रय लाग्छन् ।
तर, म देवकोटाले
जस्तो एउटाबाहेक आफ्ना
सबै कृतिहरू जलाइदिए
पनि हुन्छ भन्ने
मान्यता राख्दिनँ । मलाई
आफ्ना हरेक कृतिहरू
आफ्नै रगतले लेखेजस्तो
अनुभूति हुन्छ । मैले
कस्तो लेखेँ, त्यसको
मूल्याङ्कन भने म
आफैँ गर्न चाहन्नँ,
त्यसको अधिकार मेरा पाठकलाई
छ । मैले
आफ्नो सिर्जनशीलतालाई सदैव
पाठकसामु परीक्षण गर्दै आएको
छु ।
म देवकोटापछि सिद्धिचरण श्रेष्ठबाट
सबैभन्दा बढी प्रभावित
भएको छु ।
उहाँ पनि हामीकहाँ
बरोबर आइरहनुहुन्थ्यो ।
यसबाहेक हिन्दी साहित्यले मलाई
सर्वाधिक प्रभाव पारेको थियो
। प्रेमचन्द र
शरच्चन्दका कृतिहरू मेलै धेरैपटक
दोहोर्याएर पढेको
छु । त्यसबेला
पढ्ने सामग्रीहरू पनि
हिन्दीमा बाहेक केही हुँदैनथे
। अहिले साहित्य
धेरै माथि उठेको
छ । प्रशस्त
अवसर खुलेका छन्
र थुप्रै सम्भावनाका
ढोका उघ्रेका छन्
। हाम्रो समयमा
यस्तो अवसर कहाँ
थियो र ? एउटा
रचना प्रकाशन गर्न
महिनौँ कुर्नुपथ्र्यो, शारदा बाहेक अर्को
प्रकाशन थिएन ।
आजको साहित्य र
यसका प्रकाशन संस्थाहरू
जति नै विकसित
र समुन्नत भए
पनि यो शारदा
कै निरन्तरता हो
भन्ने मलाई लाग्छ
।
मलाई धैरेले धेरैपटक सोधेका
छन्, “तपाईं ‘गोठाले’
नहुनुभएको भए के
हुनुहुन्थ्यो ?” तर, म
आजको पुस्तामै जन्मेको
भए पनि लेखक
नै हुने थिएँ
। सायद म
‘गोठाले’ चाहिँ हुने थिइनँ
कि !
मलाई ‘गोठाले’ बनाउने शारदा
लामो विश्रामपछि पुनः
प्रकाशनमा आएको छ
। त्यसले आजको
र भोलि आउने
पुस्तालाई कैयौँ गोठालेहरू जन्माउन
प्रेरणा दिनेछ भन्ने मैले
अपेक्षा राखेको छु ।
तर, के हुन्छ,
म यसै भन्न
सक्तिनँ ।
मलाई अक्सर मानिसहरूले सोध्ने
गर्छन्, “तपाईंका भाइ विजय
मल्ल प्राज्ञ भए
र लामो समयसम्म
प्रज्ञा-प्रतिष्ठानमा संलग्न भए तर
तपाईंचाहिँ किन एकपल्ट
पनि त्यहाँ जानुभएन
?” हो, मलाई पनि
त्यहाँ जान मन
नलागेको होइन र
मलाई पनि राखेको
भए हुन्थ्यो भन्ने
पनि नलागेको होइन
। तर, कसैले
मलाई नराखेपछि म
आफ्नो इच्छाले त्यहाँ
जाने कुरा पनि
त भएन नि
! सायद एकै घरका
दाजुभाइलाई राख्न अप्ठ्यारो भएर
म छुटेँ होला
। यसलाई मैले
नियतिको कुरा भनेर
चित्त बुझाउने गरेको
छु । तथापि,
मलाई पछिल्लो समय
त्यहाँको मानार्थ सदस्यसम्म बनाइएको
थियो । यसैमा
चित्त बुझाएको छु
।
उमेरले ८५ नाघ्न
लागेँ । विगत
१० वर्षदेखि बुढौलीले
गाँज्न थालेको अनुभव गर्दै
आइरहेछु । कान
पनि सुन्न छाडिसकेँ
। शरीर शिथिल
भएको छ, घरभित्रै
पनि घुमफिर गर्न
कठिन हुन्छ ।
हात काम्न थालेका
छन्, लेख्न सक्तिनँ
। दाहिने अङ्ग
राम्रोसँग चल्दैन । एउटा
हातले लट्ठी टेकेर
घरैभित्र ओहोरदोहोर गर्छु ।
बाहिरफेर साहित्यिक जमघटहरूमा नगएको
पनि जुगै बित्यो
जस्तो लाग्छ ।
धेरै पढ्थेँ म,
हिजोआज त्यो पनि
छुटेको छ ।
अब त सम्झने
शक्ति पनि क्षीण
हुन थालेको छ
। सबैै घटनाहरू
स्मृतिबाट विलीन हुन थालेका
छन् । ईश्वरले
यहाँसम्मको यात्रामा ल्याइपुर्याएको
छ । बाँकी
यात्रा कतिसम्म पार गर्न
सक्छु, त्यो पनि
उसैको कृपामा छ
। जुन दिन
मृत्यु हुन्छ, स्वभावतः त्यसै
दिन यो यात्रा
पनि टुङ्गिन्छ ।
तर पनि म
निराश भएको छैन
कुनै क्षण ।
मलाई पक्का आशावादी
भन्दा अन्यथा हुँदैन
। यो चराचरसृष्टि,
मैले पछाडि छाडेर
आएको अतीतका अनुभवहरू
आज पनि मलाई
अतीव पि्रय र
आत्मीय लाग्छन् । वास्तवमा
तिनै स्मृति र
अनुभवहरूले नै मलाई
आजसम्म जीवित राखेका छन्
भन्ने म सम्झिन्छु
।
Via-नेपाल साप्ताहिक
0 comments:
Post a Comment